Autor
Psycholog dziecięcy, pracuje psychoterapeutycznie z rodzinami, dziećmi i młodzieżą w poradni „Co tam?” w Warszawie. Dotychczasowe umiejętności ps...
Materiał treningowy dla rodziców
00:00:11
Jak odciągnąć dziecko od telefonu?
00:00:15
Mówimy tu o telefonie, ale oczywiście miałam mamy na myśli zarówno tablety, komputery, konsole przeróżne do gier, jak również to, że dziecko korzysta, że ze zwykłej najzwyklejszej elektroniki, czyli telewizora i bajek.
00:00:30
Jak wiadomo, fill bardzo dobrze byłoby poniżej 2 roku życia. W ogóle nie korzystać z elektroniki, jeśli chodzi o spędzanie czasu wolnego dziecka bądź czasu wolnego z dzieckiem, dlatego, że nie ma to żadnych wartości, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na rozwój dziecka.
00:00:48
Wiemy też, że układ nerwowy dziecka nie jest tak dojrzały jak nasz i należałoby bardzo wspierać dziecko, jeśli chodzi o zwykłe. Powiedziałabym analogowe czynności, czyli bawienie się, przebywanie, wspólnie, spędzanie czasu na zwykłych.
00:01:09
Jeśli chodzi o korzystanie dziecka z telefonów z różnych elektronicznych gadżetów, musimy sobie jak najbardziej porozmawiać w naszym domu o tym, w jaki sposób w ogóle będziemy korzystać i w jakich godzinach takie ustalenia są niezbędne, ponieważ.
00:01:29
Elektronika można powiedzieć, że działa jak cukier, czyli bardzo wciąga.
00:01:34
EE yy korzystanie z konkretnych nawet serwisów społecznościowych może być wręcz depresji. Ogen neco zostało już też udowodnione, natomiast jeśli chodzi o małe dzieci, jak najbardziej powinniśmy ustalić konkretny czas, kiedy wszyscy będziemy korzystać bądź nie korzystać z elektroniki. Dotyczy to oczywiście rodzice.
00:01:55
Eee zdarzają się takie sytuacje, które mogą rozbawić osobę dorosłą, ale oczywiście z punktu widzenia dziecka one są jak najbardziej poważne, a myślę tutaj o tym, że dzieci same zgłaszają, że ich rodzice z kolei za dużo siedzą w telefonie słyszała wielokrotnie w gabinecie pani moniko, moja mama patrzy na jutubie, ciągle jak się malować.
00:02:19
Yy a Tata ogląda samochody na telefonie? Oczywiście chodziło by o to, żebyśmy my znaleźli też jakiś Złoty środek i trudno powiedzieć, jest dziecku nie korzystać z elektroniki, bo ona jest szkodliwa, kiedy my sami bardzo często jesteśmy zaangażowani w różne aktywności.
00:02:37
Internetowy fill, jeśli wprowadzilibyśmy zasadę, że od którejś godziny w naszym domu nie korzysta się z elektroniki, dobrze byłoby, gdyby to dotyczyło również na.
00:02:50
Czyli bądźmy uczciwi wobec dzieci. Bądźmy też rzetelni i postarajmy się być konsekwentni i jeśli coś ustalimy, to my również powinniśmy tego przestrzegać.
00:03:02
Jeśli mówimy o elektronice i o dzieciach, bardzo wiele osób widzi w tym zagrożenia i trudno tutaj powiedzieć, żeby dziecko nie miało żadnego kontaktu.
00:03:11
Na przykład jak kiedy chodzi do szkoły z elektroniką, bo to jest po prostu część życia dzieci. Dzieci rozmawiają o tym, co tam znajdą.
00:03:19
Potrafić używać komputera, czego uczą się też hmm w szkole. Oczywiście my jako rodzice też przekazujemy pewnego rodzaju ciekawostki. Warto jest też korzystać z filmów edukacyjnych, który razem z dzieckiem możemy obejrzeć na temat wpływu elektroniki na rozwój na to, co tam można sprawdzić, czy to są bezpieczne treści czy nie.
00:03:41
Bardzo zachęcam państwa do tego, żeby korzystać z różnych filtrów rodzicielskich. Warto jest porozmawiać ze informatykiem, który może nam zabezpieczyć sprzęt.
00:03:50
Żeby dzieci nie były obarczone kontaktem z pornografią.
00:03:54
EE z różnymi treściami, bardzo nieadekwatny mico do ich rozwoju wieku jest nawet takie powiedzonko. Siedzisz w złym Internecie, czyli nie w tym, co trzeba, takim który mnie niesie ze sobą.
00:04:06
Żadnych wartości oczywiście z 2 strony. Uczmy też tego, że tam można znaleźć różne ciekawe treści i takie, które mogą się nam przydać. Czy dobre rozrywkowe treści. Natomiast pamiętajmy o dostosowaniu elektroniki do wieku. Warto też interesować się tym, co dziecko tam ogląda.
00:04:25
Nie mówić po prostu, a on, jakie głupoty ogląda, nawet mi nie pokazuj. Właśnie wręcz przeciwnie. Pokaż, co oglądasz.
00:04:32
Dlatego, żebyśmy mogli spojrzeć obiektywnym okiem na to, czy to są treści adekwatne, czy to są treści odpowiednie, czy to jest coś, co dziecku zagraża, być może wywołuje ogromny lęk, ponieważ dzieci umówmy się bezkrytycznie patrzą na to, co widzą i ufają absolutnie wszystkiemu, co zobaczył i to pamiętajmy chodzi o to, żeby to nam dziecko ufało, żeby to rodzic był tym takim zapewnieniem bezpieczeństwa i mógł wytłumaczyć, czy to jest adekwatne treść czy nie, czy to jest?
00:05:05
Yy po prostu nabieranie, oszukiwanie widzów.
00:05:10
Myślę, że warto też wspomnieć o tym, że część z nas osób dorosłych wcale nie umie tak doskonale posługiwać się elektroniką i też wymaga pewnego rodzaju szkolenia przeszkolenia w tej kwestii.
00:05:22
Zachęcam do tego, żeby nauczyć się podstawowych czynności rozróżniania tego, co jest dobre, co złe w Internecie i przede wszystkim rozmawiania później z dziećmi. O tym w miarę ich w miarę ich wzrostu rozwoju.
00:05:37
O tym, że pewnego rodzaju treści są zamieszane zamieszczane celowo specjalnie po to, aby były fill bardzo chwytliwe, ale one tak naprawdę nie przekazują prawdy o życiu innych ludzi.
00:05:49
Służą temu, aby te osoby zarabiały pieniądze. Grajmy też dziećmi w to, WCO one by chciały grać, jednocześnie sprawdzając, czy to się w ogóle nadaje, żeby nasze dziecko uczestniczyło w takich w takich aktywnościach?
00:06:06
Nie chodzi o to, żeby na nich nie pozwalać, ale chodzi o to, żeby się chociaż trochę dowiedzieć o tym świecie dziecięcym.
00:06:13
Ja to widzę bardzo w gabinecie, to znaczy dzieci chętnie pokazują swój świat. Jednocześnie mówiąc, że nikt w domu nie Jestem zainteresowany.
00:06:21
Nie chodzi o to, że rodzice są źli, po prostu chodzi o to, że wydaje im się, że że to nie jest na tyle ważne i istotne, żeby poświęcić temu czas, a nie dość, że poznajemy świat dziecka, to z 2 strony oczywiście mamy po prostu jakby orientację.
00:06:37
Yy, co się dzieje i z czego dziecko korzysta?
00:06:40
Jeśli chodzi o gry, oczywiście staramy się przestrzegać tych wskazań, które są oznaczone na każdej grze, od którego roku życia ta gra jest.
00:06:53
Nadaje się do dla dzieci?
00:06:57
Yy, przestrzegajmy tego i uczmy, że to jest jednak ważne, żeby zwracać na takie elementy uwagę. To to samo dotyczy bajek.
00:07:06
00:07:24
Identycznie ma się to z książkami, czyli pochłanianie bardzo dużych ilości gier, elektroniki, książek. Może też wpłynąć pokazać rodzicom, że.
00:07:36
Dziecko ma bardzo duży problem, jeśli chodzi o radzenie sobie z rzeczywistością tui.
00:07:42
Teraz tą realną tą dostępną, być może ucieka w ten świat wirtualny, dlatego, że jest mu bardzo źle, bardzo przykro, bardzo, bardzo jest nieszczęśliwe i wtedy jest to taki sygnał alarmowy, żeby się tym zająć.
00:07:56
No bo oczywiście nikt z nas nie chce, żeby dziecko było uzależnione od czegokolwiek od elektroniki również. Natomiast pamiętajmy, że to nie jest tak, że jakby głównym czynnikiem fill uzależnienie jest po prostu często używanie tego tylko, że są to również sytuacje, kiedy dziecko.
00:08:14
Po prostu uciekając przed problemami dnia codziennie.
00:08:17
Nego niejako podąża do tego, aby wejście w jakiejś zupełnie inny świat, być może bardziej kontrolowane, bardziej bezpieczny, gdzie ludzie nie są realnie, tylko są wirtualni, ci towarzysze gry też, aby w ten sposób zrekompensować sobie pewnego rodzaju braku braki czy trudności.
00:08:37
Mateusz ma to też miejsce w takich sytuacjach, kiedy dzieci są bardzo mnie śmiały na zewnątrz, natomiast w czasie tego grania.
00:08:47
Poznają nowe osoby, bardzo chcą też je później poznać na żywo. Czasami oczywiście się to udaje, ale trzeba mieć nad tym pieczę.
00:08:53
Czy i kontrolować, czy te sytuacje nie są niebezpieczne dla dziecka, bo niestety nadużycia wobec dzieci zarówno pod względem przemocy, jakie nadużycia seksualne one istnieją i należy mieć pewnego rodzaju pieczę.
00:09:11
Nad tym. Pamiętajmy też, że dzieci w wieku nastoletnim potrzebują tyle elektroniki nieco więcej, dlatego, że ich życie społeczne dzieje się po prostu w tych mediach.
00:09:21
Społecznościowych i one potrzebują tego do codziennego bliskiego kontaktu i niekiedy dzieci też zgłaszają, że to elektronika. To jest taki temat zastępczy, że o to zawsze rodzice mogą się przyczepić o to się czepiają i i w ogóle właściwie ze mną o niczym nie gadają tylko o tym, że trzeba mi oddać.
00:09:39
Trzeba im oddać telefon, że ja zadłużą się ze w telefonie i na to też zwróćmy uwagę, żeby nie rozmawiać tylko elektronicy. Oczywiście jest to element naszego życia naszej kultury, naszego społeczeństwa. Czyli zaczął, w której żyjemy.
00:09:51
Ale nie może to być jedyny temat do rozmów, dlatego, że wtedy budujemy ogromną barierę między nami a dziećmi.