Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów
Masz już subskrypcję? Zaloguj się!
Materiał treningowy dla rodziców, dający odpowiedzi na pytania - Czy dziecko samo sobie poradzi? Czy jestem dobrym rodzicem pozwalając dziecku na…?
00:00:00
00:00:12
Samodzielność dziecka, kiedy i na to pozwolić.
00:00:16
To jest temat, który bardzo wiąże się z lękiem rodziców.
00:00:20
00:00:20
00:00:20
EE o to czy po pierwsze dziecko sobie poradzi ale po 2 czy ja jako rodzic nie robię ogromnego błędu, że na coś pozwalam bo jeśli się coś stanie to ja sobie tego nie daruje to mi nie dadzą spokoju. Wyrzuty sumienia to ja siebie.
00:00:40
00:00:41
EE nie zaakceptuje jako rodzica, który popełnił taki błąd, więc proszę zobaczyć samodzielność dziecka to nie jest tylko to, naco pozwolić w jakim wieku, ale to jest analiza tych naszych uczuć, które my jako dorośli mamy, a te uczucia biorą się z naszego doświadczenia, bo my też jako dzieci czegoś doświadczyliśmy na coś nam pozwala na na coś nie.
00:01:04
00:01:04
EE mówiono do nas różne rzeczy dotyczące samodzielności. Sama nie rób, bo się nie nadajesz, bo źle zrobisz, bo będę musieć musiała poprawiać. Czy będę musiał poprawiać, że.
00:01:17
Jeszcze do tego nie dojrzałaś. Jeszcze tego Nie możesz, albo znowu sama rób, bo na pewno sobie poradzisz, bo ja teraz nie mam czasu bądź samodzielna, bo tylko jesteś kłopotem, więc proszę zobaczyć.
00:01:32
Ile wymieniłam różnych doświadczeń, które my jako dorośli mogliśmy mieć i które teraz pokazują nam, jak my mamy postępować samodzielnością u naszego dziecka.
00:01:41
00:01:41
00:01:42
00:01:46
To jest ciekawe, że te nasze doświadczenia i przekazy, które otrzymaliśmy od innych dorosłych, budują teraz nasz pogląd na to, jak powinniśmy postępować.
00:01:57
Oczywiście to się często dzieje w naszej nieświadomości. To nie jest tak, że my celowo planujemy, żeby dziecku pozwalać na za dużo nie pozwalać na nic.
00:02:05
00:02:06
M ponownie tutaj namawiałabym do tego, żeby przyglądać się sobie i wierzyć w to, że we własną intuicję w to, że my chcemy czegoś dobrego dla dziecka, bo podążając za jego rozwojem i pozwalając też mona popełnianie błędów, jesteśmy w stanie odpowiadać na te potrzeby rozwojowe. Natomiast hamując dziecko, czy znowu pozwalając na za dużo, nie odpowiadamy na potrzeby rozwojowe takie naturalne.
00:02:37
Które które dzieją się w naszych najmłodszych członkach rodzin.
00:02:43
I chciałabym bardzo namówić do tego, że rozmawiać w małżeństwie w związku naszym o tym, na co pozwalamy na conie i w jakim wieku, dlatego, że bardzo często spotykanym konfliktem w gabinecie terapeutycznym jest konflikt rodziców o t CZOŁ pozwolić mówię tutaj o takich sytuacjach, że dziecko ośmio dziesięcio szesnastoletniej śpi z rodzicem o to o takich sytuacjach, gdzie dziesięcioletnie dziecko nie myje samo włosów, bo.
00:02:58
00:03:13
Ktoś musi pomagać?
00:03:14
00:03:14
Albo, że dziecko dziesięcioletnie idzie i płaci rachunki za rodziców, bo znowu już rodzice uważają, że jest tak samodzielne, więc proszę zobaczyć, że taki duży rozrzut też pokazuje, że to, że jakby to w ogóle dotyczy, to się konfliktu rodzicielskiego, ta samodzielność dziecka i być może nawet czasami na zewnątrz gdzieś jest objawem jakiegoś kryzysu, w tym małżeństwie. Natomiast jeśli już dzieje się tak, że 2 strona zwraca nam uwagę, że.
00:03:45
Wiesz, chyba powinniśmy pozwolić albo wiesz na za dużo pozwalamy, czy pozwoliłaś pozwoli.
00:03:50
00:03:50
Byłeś to to jest początek do naszej rozmowy, dialogu, konwersacji, a nie do tego, żeby się obrazić, żeby brać dziecko na swoją stronę, żeby dziecko czuło jeszcze większy dyskomfort, zwracajmy uwagę na to, z jakich domów pochodzimy na to nam pozwala, no i rozmawiajmy ze sobą, żeby to się nie stało.
00:04:11
Pole bitwy dlatego, że dziecko wtedy właściwie będzie skazany na to, żeby samo podjąć decyzję, bo stanąć przeciwko jakiemuś jednemu rodzicowi, więc.
00:04:20
Dodatkowo byśmy obciążyli dziecko na to pozwalać.
00:04:23
00:04:24
Na to na to mówi nam intuicyjne, o czym mówi nam intuicja, czyli już maluszek. Przecież bawi się samodzielnie zabawkami.
00:04:31
My tylko towarzyszy mnie, kierujemy całkowicie to zabawą. Potem w wieku przedszkolnym już pozwalamy trochę gdzieś pobyć samemu potem dzieci już mniej więcej od klasy 3 4 już same wracają do domu, trochę posiedzą same w domu, więc to się zwiększa wraz z wiekiem.
00:04:48
00:04:48
EE natomiast yy ufajmy temu co nam podpowiada rozsądek, intuicja i emocjonalność. Nasza kiedy mamy wątpliwość, rozmawiajmy z partnerem, partnerką i sprawdzajmy, jak to w ogóle dzieje się w społeczeństwie.
00:05:02
Dlatego, że ta grupa społeczna jest często dobrym odniesieniem. Możemy zapytać Wychowawcę w szkole możemy się czegoś więcej dowiedzieć? No ja ufam, że skoro państwo oglądają ten film, to też gdzieś państwo się zastanawiali na to pozwolić na to nie. Natomiast z punktu widzenia mojego gabinetu chciałabym powiedzieć bardzo jasno i wyraźnie.
00:05:22
Nie, że niesamowicie istotne jest, żeby budować dziecko samodzielność, bo to pomaga być pewnym siebie. Pomaga radzić sobie w życiu, pomaga nie bać się otoczenia społeczeństwa dookoła i dziecko, które po troszeczku staje się coraz bardziej samodzielne, czyli na początku samo coś załatwi, zapłaci pieniążkami, potem samo gdzieś zadzwoni, zapyta o drogę, gdzieś pójdzie coś załatwi, to jest dziecko, które doświadczyło różnych sytuacji i różnych.
00:05:30
00:05:54
Interakcji społecznych, czasem bardzo przyjaznych, czasami w ogóle nie przyjaznych.
00:05:59
00:05:59
Natomiast yy to buduje poczucie pewności siebie, tego, że nie Wszystko też rodzice załatwią, że są takie chwile, że trzeba samodzielnie się z czymś zmierzyć.
00:06:09
To nie oznacza, że rodzice ciebie nie kochają i nie są z tobą blisko. Po prostu każdy z nas ma takie w życiu momenty, gdzie czuje się trochę samotnie. Musisz czymś, czemu się zmierzyć, z czymś się zmierzyć, ale sobie daje Radę.
00:06:22
00:06:23
I wcale to nie oznacza, że jest opuszczone, natomiast uważamy, ze zbyt dużymi wyzwaniami, bo czasami też przesadzamy, czyli na przykład dziecko, zamiast nauczyć jeszcze jest na sankach ze sobą, to po prostu popychamy sanki z góry albo na nartach.
00:06:39
Teraz po prostu taki przykład mi przyszedł do głowy, albo znowu narzucamy zbyt trudne zadania, takie prawie dorosłe małym dzieciom typu gotowanie obiadu.
00:06:48
00:06:50
Takie zupełnie nieadekwatne co do wieku i rozwoju, i wtedy jest zbyt duże prawdopodobieństwo, że dziecko będzie poddane takiemu procesowi parsęty fikać i który polega na tym, że dziecko musi trochę obrać rolę dorosłej osoby.
00:07:06
Dlatego, że widzi, że dorośli sobie nie radzą, być może cierpią na depresję. Być może mają ogromne kłopoty i dziecko po prostu niejako wyręcza dorosłych. W tych w tych codziennych w.
00:07:18
00:07:18
Sprawach i co ciekawe, bardzo często zdarza się, że właśnie w takich sytuacjach dzieci są niesamowicie samodzielne, natomiast to daje odbicie w życiu późniejszym dorosłym, bo dzieci też są bardziej obarczone na depresyjny ność.
00:07:33
Natomiast fill ta takie bardzo duże usamodzielnienie też powoduje, że one czują się po prostu opuszczone, czyli osoby, które powinny się nimi opiekować, nie robią tego i no siłą rzeczy dziecko jest w stanie się nauczyć samodzielności, tak jak słyszy się, że.
00:07:51
Więc ktoś w dawnych czasach jak miał 8 lat, to po prostu przychodził do domu, robił pyzy dla całej rodziny i karmił.
00:07:58
00:07:58
Także nam się teraz to w głowie nie mieści, albo że dziecko samo pięcioletnie gdzieś jeździło autobusem, natomiast starajmy się dopasować do wieku rozwojowego, zastanawiać, rozmawiać małżeństwie i ta samodzielność.
00:08:12
Na pewno nam dobrze wyjdzie jako rodzicom. Nie bójmy się też, że popełnimy błędy, bo na pewno to zrobimy, bo jesteśmy po prostu zwykłymi wystarczająco dobrymi rodzicami. Natomiast pamiętajmy, że ta samodzielność to jest bardzo ważny czynnik, żeby później radzić sobie w życiu.
00:08:19
00:08:29
00:08:29