Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Zrozumieć emocje dziecka cz.2 Jak wspierać dziecko w przeżywaniu emocji?

Magdalena Lange-Rachwał
Mindfulness dla rodziców ODC. 10/11

W jaki sposób reagować na różne emocje? Jak rozmawiać z dzieckiem w sytuacjach emocjonalnych? Wskazówki dla rodziców

Transkrypcja video Zrozumieć emocje dziecka cz2 Jak wspierać dziecko w przeżywaniu emocji. 

 

00:00:09 

 

00:00:15 

Też przygotowując tutaj ten warsztat, to myślałam sobie, że właściwie pewnie o radość nie będę z państwem rozmawiać ll, ponieważ no to jest taka pozytywna sprawa. Natomiast. 

00:00:29 

Sn jak trochę zaczęłam się nad tym zastanawiać. To stwierdziłam, że jednak kilka rzeczy chciałaby na powiedzieć i trochę je sobie tak ułożyłam. 

00:00:29 

 

00:00:40 

W taką formułkę to, czego dziecko nie powinno słyszeć właśnie kiedy jest radosny, czyli pierwszy taki Tekst który po prostu podcina dziecko skrzydła. To jest takie bardzo. 

00:00:53 

 

00:00:55 

Toksyczne pytanie, z czego się tak właściwie cieszy albo z czego się cieszysz, bo to trochę odbiera prawo do tej radości, jakby pokazuje, że to jest jakaś emocja naiwna albo nadaje jej takie pejoratywne znaczenie. 2 rzecz, której nigdy nie należy mówić dziecko, które jest. 

00:01:15 

 

00:01:16 

Radosny to jest, jakby odnoszenie się do tego, jak dziecko wyraża tą radość, czyli na przykład do zdaniem dorosłego zbytni Expressu, czyli na przykład rodzic mówi, przestań, tak podskakiwać. Siedź spokojnie. 

00:01:29 

Co ty znowu? 

00:01:31 

Wyrabiasz to też tak naprawdę znowu mnie. 

00:01:33 

Różnie mamy tą radość. 

00:01:36 

Ll też tak naprawdę fill, zdaniem, który nigdy nie powinno paść, to jest nie przesadzaj to nic takiego. 

00:01:38 

 

00:01:45 

Czyli jest to pokazanie tego, że tak naprawdę yy radość dziecka. 

00:01:49 

Jest nie uprawą umocniona i jest to. 

00:01:52 

Pójście w stronę tego, że. 

00:01:54 

 

00:01:54 

 

00:01:55 

Tak naprawdę, żeby się cieszyć ll trzeba przeżywać wielkie rzeczy, także proszę sobie teraz to wyobrazić w szerszym kontekście, jak takie przekonania rzutują później na życia? 

00:02:07 

L też wszelkiego rodzaju takie. 

00:02:11 

Fill jak, gdyby właśnie przekonania, które rodzice fill właściwie często ich nie wyrażają wprost, ale gdzieś tam. 

00:02:17 

 

00:02:19 

Między słowami one padają albo są właśnie wyrazem ich filozofii, które on oni gdzieś tam wyznają. Czyli to są takie przekonania, że jak jest dobrze, to niedługo będzie. 

00:02:29 

Źle albo że życie jest ciężkie i trudne, bo wtedy właśnie no dziecko zaczyna postrzegać też radość. Ona jest taka trochę podszyta lękiem i jak gdyby też no z nią się wiąże cała ilość właśnie trudnych implikacji, konsekwencji i tak dalej. 

00:02:47 

No i też. 

00:02:48 

 

00:02:49 

Jednym z takich najgorszych rzeczy, które dziecko może usłyszeć, to jest jak gdyby nakazanie dziecku tego, że powinno być jako dziecko cały czas radosna, prawda? 

00:02:59 

I to się może wyrażać w takim kontekście, na przykład kiedy rodzic mówi, nie lubię, gdy jesteś smutny, prawda? Daje implikacje, że dziecko powinno być cały czas fill fill cały czas radosne i proszę mi wierzyć, znam dzieci i znam też osoby dorosłe, która to. 

00:03:19 

Realizują, czyli na przykład właśnie no. 

00:03:22 

 

00:03:23 

Prezentują się zawsze otoczeniu jako osoby zadowolone, szczęśliwa. Przecież wiadomo, że jest to niemożliwe. 

00:03:33 

Fill to wobec tego mówić i co robić? Jeżeli właśnie nasze dziecko przeżywa radość, często też nie przesadzajmy. To nie wymaga jakichś no tutaj Wielkiej oprawy, ale takie rzeczy, które są sensowne, które warto powiedzieć. 

00:03:46 

To eee no jakby fajnie jest powiedzieć to wspaniale. Cieszę się razem spróbował z małym dzieckiem możemy się zapytać, czy wykonamy taniec radości? To jest w ogóle zauważenie tego faktu. Na przykład widzę, że masz dzisiaj bardzo dobry. 

00:03:49 

 

00:04:03 

Nastrój, chyba jesteś radosny, szczęśliwy, znowu zadanie pytania. 

00:04:08 

 

00:04:08 

I ostatnia rzecz, o której ja mówię przy właśnie takich sytuacjach bardzo pozytywnym, że szczególnie te większe one fajnie, gdy ll jak gdyby będą miały jakąś celebrację, kiedy właśnie te rzeczy, które się udały, które są fill. 

00:04:27 

Szczególnie jakieś taką fill po jakimś tam okresie trudu i coś się udało i dziecko też pokonały. To bardzo ważne jest, aby to celebrować. Wtedy też jak gdyby ta radość jest ustaw kóz usankcjonowana i ona też jest postawiona na właściwym miejscu. 

00:04:33 

 

00:04:44 

 

00:04:46 

2 emocja bardzo trudna do przeżywania zarówno przez dzieci, jak i przez rodziców. To jest lęk albo trafia tak technicznie. 

00:04:54 

Na początku wyjaśnię, jaka jest różnica między lękiem a strachem, więc strach on dotyczy po prostu realnego bodźca realnego zagrożenia realnej sytuacji. 

00:05:04 

Natomiast lęk dotyczy zagrożenia wyobrażonego fill, czyli strach będzie w sytuacji, kiedy idę ulicą. Jedyna mnie bardzo szybko samochód lęk będzie dotyczył na przykład. 

00:05:17 

Obawy przed duchem. 

00:05:20 

 

00:05:21 

Fill ja się cofnę bardzo początku w ogóle ll właśnie fill. Jakie znaczenie miała ta emocja bardzo dawno temu, bo to jest właśnie taka emocja, bardzo na pierwotna, więc jej celem było uniknięcie zagrożenia i fill wtedy właściwie. No jeżeli mówimy o jakichś takich czasach prehistorycznych, to tak naprawdę fill lęk wtedy nie występował występował. 

00:05:42 

 

00:05:50 

Strach i on miał cel chronić, no i też jak gdyby no spraw byłby odczuwalny przez ciało w taki sposób, właśnie, że pojawiał się ból brzucha głowy, szybsze bicie serca, Gula w gardle, czyli to są Wszystko takie fizyczne objawy strachu i to mobilizowało. Człowiek zlokalizował to zagrożenie i. 

00:06:05 

 

00:06:05 

 

00:06:15 

Fill ucieka albo zastygały i w bezruchu, czyli jak gdyby właśnie uruchamiała się ta strategia walcz albo. 

00:06:15 

 

00:06:25 

 

00:06:25 

 

00:06:27 

Natomiast ll w chwili obecnej my doświadczając lęku nasze dzieci doświadczają w lęku. W części przypadków mamy fill, jak gdyby do czynienia z tak zwanym fałszywym alarmem, czyli na przykład wszystkie emocje towarzyszące ll są takie jak właśnie w przypadku strachu, czyli dziecko mówi, że boli je brzuch, że boli je głowa, żeby jemu szybko serca, że pocą mu się ręce. 

00:06:38 

 

00:06:43 

Jakie towarzyszą? 

00:06:43 

 

00:06:48 

 

00:06:55 

Sn fill natomiast nie znaczy to, że doświadczamy prawdziwego realnego zagrożenia, czyli na przykład tak, że lęk przed duchem oczywiście będzie lękiem będzie generował te wszystkie emocje, natomiast nie znaczy to, że zagrożenie jest duże i trochę też właśnie o tych fałszywych alarmach. Warto dziec dzieciom poopowiadać i warto uczyć dzieci właśnie. 

00:07:07 

 

00:07:07 

 

00:07:16 

Alarmach bardzo. 

00:07:16 

 

00:07:18 

 

00:07:24 

 

00:07:24 

 

00:07:25 

Fill rozpoznawania fill też, jeżeli chodzi właśnie o lęki, to yy będziemy mieli tu dzieci tak zwane lęki i rozwojowe, które występują u znacznej części populacji i tutaj przede wszystkim friel, bo takich najbardziej typowy to jest na ich przed ciemnością, przed dzikimi zwierzętami u bardzo maleńkich dzieci przed hałasem przed fill duchami jakimiś. 

00:07:56 

Porami i tak dalej. To Wszystko są takie lęki rozwojowe, one po prostu. 

00:08:02 

Z czasem eee przemijają EE, natomiast też nasze dziecko dzieci będą się zdarzały sytuacjami, których będą się bały i oczywiście one będą bardzo różne, zależne od historii życia każdego dziecka, od jego znowu wyposażenia genetycznego, czyli dzieci będą się bały różnych rzeczy, prawda? Będą się bały. 

00:08:21 

 

00:08:22 

 

00:08:22 

 

00:08:27 

Sprawdziałam, no ktoś się może bać lel fill nauki pływania, któreś dziecko będzie się bało obcych osób. Niektóre dzieci będą jak tobie przejawiały lek przed chorobami, a niektóre dzieci w ogóle będą nam się wydawać niesamowicie dzielne. I jak gdyby w ogóle prawnie doświadczające emocji lęku coed też jak gdyby warto się temu. 

00:08:27 

 

00:08:56 

 

00:08:57 

Przyglądać, dlaczego tak się? 

00:09:00 

Tak się dzieje fill i też najgorszą strategią, jaką możemy przyjąć przy właśnie przeżywaniu przez dziecko lęku. To jest pozwolenie mu na jego unikania, czyli lsport na to, że na przykład No jak boisz się pływać? No to to ja ci napisze zwolnienie w pływalni albo fill jak Il boisz się. 

00:09:14 

Kochana na przykład. 

00:09:14 

 

00:09:21 

Nie nie. 

00:09:21 

 

00:09:30 

 

00:09:31 

Jak boisz się pająka, to przestaniemy jeździć na działkę. Tak naprawdę naszym zadaniem nie jest w tym przypadku zadziała nie jakieś ekstremalne, czyli w przypadku nauki pływania. 

00:09:41 

To nie jest to, że mamy zepchnąć dziecko z pomostu, a w przypadku właśnie tych pająków to, że na przykład zabieramy dziecko na wycieczkę do terarium do dozorcy jest terarium swoją kami. Tylko po prostu jest to stopniowe uczenie, jak gdyby radzenia sobie z tą trudną. 

00:10:01 

Sytuacją, czyli na przykład przekonanie dziecka do tego, żeby nie wiem za dużo stopę, potem ustalamy po prostu kol. 

00:10:08 

 

00:10:09 

Lll kroki i bardzo ważne są 3 sytuacje. Pierwsza to jest to, aby rodzic normali z ował, czyli mówił dziecku, że doświadczenie rynku jest normalne, żeby podawał, że on się też bał, żeby podawał właśnie, że z takimi sytuacjami radził sobie, chociaż to czasami było ll trudne. 

00:10:35 

Fill natomiast fill i to jest jakby ta pierwsza l informacja, którą dziecko powinno dostać. 2 informacja jest taka, że ja będę przy tobie, ale postaraj się właśnie na wejść ten lęk fill. 

00:10:35 

 

00:10:52 

Postaraj się zmierzyć z tą sytuacją, dlatego, że lęk, którego unikamy po prostu badania pokazują, że on rośnie i potem mamy jeszcze większą rzeczy do fill. 

00:11:04 

Jak gdyby do. 

00:11:06 

 

00:11:07 

Pokonania natomiast 3. Kwestia to jest to, że rodzic musi też pokazywać dziecko swoim zachowaniem, że no, ja też nie unikam różnych sytuacji. Lęk o twórczy i teraz znowu jak pójdziemy. 

00:11:22 

Do tego co pokazują badania, to pokazują różnego rodzaju modele zaburzeń. 

00:11:27 

To niestety jest tak, że lekowy otoczenie może być takim no ważnym czynnikiem wyzwalającym właśnie lek. 

00:11:37 

U dziecka, nawet zaburzenia lękowe, czyli na przykład takie lękowe otoczenie to jest rodzic, który się albo nie wiem. Dziadek, który wszystkiego się albo wielu rzeczy się boi na przykład nerwowo reagujący jak dziecko idzie mówiący, uważaj, to niebezpieczne, nie zepsuł. 

00:11:56 

EE krzywdy, ale też jak gdyby 2 ważny element i tutaj też jeżeli właśnie to rynkowe otoczenie jest to często dorośli muszą wykonać pracę nad sobą samymi. Natomiast 2 element to jest wyposażenie biologiczne. 

00:12:12 

 

00:12:13 

I są dzieci, które nawet jeżeli do dorastania wśród dla kotów dorosłych, to po prostu ll to to nie będzie miało dla nich znaczenia, ale są też dzieci, które po prostu z natury są bardziej lekowe. I wtedy jak gdyby te 2 konteksty, czyli rynkowe otoczenie, wyposażenie biologiczne, no jakby stwarzają znacznie większe. 

00:12:35 

 

00:12:35 

Tylko, że dziecko będzie miało właśnie stałe emocją sporo. 

00:12:45 

Proszę sobie fill zwrócić uwagę, że też dziecko, które pokona jakąś trudność, ona nam ona nabiera takiego poczucia kompetencji ma poczucie tego, że. 

00:12:57 

Że daje sobie radę, nabiera poczucia siły, czyli dlatego jest ważne, aby właśnie dziecko odda je wspierać i też istotne jest to, aby nie podawać dziecku będą gotowych rozwiązań, czyli rodzic, który fill po prostu. 

00:13:14 

Wymyśla 100000 pomysł, a może zrobimy tak, a może tak? A może tak to też trochę pozbawia swoje dziecko kompetencji? Dajmy dzieciom czas, żeby one spróbowały coś wymyśleć i fill i wtedy po prostu jakby. 

00:13:28 

Włączaj my się. 

00:13:30 

Fill też fill myślałam sobie o takich rzeczach, które warto powiedzieć dziecku. 

00:13:35 

Które się boi. 

00:13:37 

Bardzo ważne jest znowu po prostu uważnie. 

00:13:40 

Nie tego, czyli powiedzenie to musi być dla ciebie trudne też to, co będziemy powtarzać jak mantrę, czyli Jestem przy tobie, to teraz proszę zwrócić uwagę, że ja nakładam na to taki pierwotnie ten. 

00:13:43 

 

00:13:55 

 

00:13:56 

Eee wytyczne, które państwo dawałam, to już kompletny emocje lęku, każdy się czasem czegoś boi lll ja też. 

00:14:05 

I tutaj fill. 

00:14:07 

Bardzo przestrzega przed właśnie takim budowaniem, czasami przez fill w stosunku do chłopców. 

00:14:12 

Tego przekonanie, że powinni być jakoś szczególnie ll odważni, albo że nie wiem, chłopacy się nie boją. Po prostu to jest często bardzo duża krzywda robiona. 

00:14:19 

 

00:14:24 

Tym dzieciom, co ja też obserwuję nie tylko u dzieci, ale u pacjentów il dorosłych. 

00:14:30 

 

00:14:30 

 

00:14:31 

 

00:14:33 

Fajnie jest. Przywołał też sytuacje, kiedy dziecko się bało, ale sobie poradziło. Czyli no i wtedy można powiedzieć, pamiętasz, jak bałeś się i tutaj wymieniamy as to sam sobie poradziłem i przypomnienie sobie tej sytuacji. 

00:14:49 

Porozmawiajmy o tym, prawda? 

00:14:50 

I znowu przyjmujemy to, czy dziecko w to zaakceptuje czy nie, ale ważne jest to, żeby dziecko wiedziało, że jak będziesz chciał, to możesz zawsze do mnie przyjść. No i pytanie takie bardzo konkretne, czy czy mogę coś dla ciebie zrobić? Czy mogę ci jakoś pomóc? 

00:15:00 

 

00:15:09 

L kolejna emocja, która stwarza dorosłych wiele problemów i ja to często też widzę na konsultacjach, które prowadzę z osobami dorosłymi. 

00:15:10 

 

00:15:21 

To jest fill znaczy z osobami dorosłymi w kontekście ich dzieci. To jest złoto i pierwsze takie coś, co chciałabym po prostu podkreślić wielkimi literami. 

00:15:33 

I, że złość nie oznacza bycia niegrzecznym i że dziecko ma prawo do złości i teraz jak z tej teorii przejść Il do praktyki, więc fill przede wszystkim dziecko musi zrozumieć czym się różni złość od fill agresji. 

00:15:34 

 

00:15:34 

 

00:15:54 

 

00:15:55 

Europejski pokaże też taką Kartę, którą ja często wykorzystuje do do pracy z dziećmi. Ona pokazuje właśnie, że. 

00:16:03 

 

00:16:03 

Eee, złość jest ok i agre sja nie jest ok. To jest taka bardzo ładna super edukacja właśnie na temat tego, co możemy dzieciom powiedzieć na temat złości. 

00:16:14 

Wszyscy ludzie na całym swiecie to sami odczuwają złość. Uczucie złości pojawia się, by uświadomić nam, że dzieje się coś niedobrego. 

00:16:23 

Ktoś nas zranił, nie możemy czegoś dostać. Uczucie złości pojawia się, gdy boimy się, że utracimy nad czymś kontrolę. Na przykład mimo starań nie potrafimy czegoś się nauczyć. 

00:16:35 

Z łączy nas broń, jeśli ktoś narusza nasze granice, krzywdzi. 

00:16:35 

 

00:16:39 

Złość sprawia, że serce szybciej bije więcej krwi dopływa do rąk i nóg. Dostajemy zastrzyk energii. Warto pokazywać innym swoją złotą, umówić na przykład to mnie złości, złość to emocja, która jest normalna i właściwa. 

00:16:40 

 

00:16:56 

Natomiast mamy tutaj rozróżnienie z agresją i agresja. Nie jest ok, czyli agresja to niewłaściwy sposób wyrażania złości i dziecko poznaje pokretne jej form i mamy tutaj zawstydzanie, obgadywanie, ignorowanie, złośliwość. 

00:17:14 

 

00:17:14 

Plotki midzie kopalnie szczypanie, Plucie, Wyśmiewanie. 

00:17:21 

Ubliżanie, poniżanie, okradanie, popychanie, szarpanie, sarkazm i Docinki, także ta plansza. Ona bardzo ładnie po prostu to porządku. 

00:17:36 

Nie zwana dzieciom zrozumieć natomiast EE założeniem rodzica. Zadaniem rodzica jest to, żeby też po prostu przerobić dzieckiem, co może robić? Jak jest złe, prawda? 

00:17:36 

 

00:17:49 

To jest też tak, że my mamy fill całą galerię, po prostu różnych wspaniałych sposobów, czyli zaczynając od tych takich najbardziej banalnych, że darcie KARTEK, Wicie, Poduszki i tak dalej. Ale pamiętajcie państwo, że niektóre dzieci wam powiedzą, że to w ogóle nie działa. 

00:18:02 

Oj, pamiętam. 

00:18:06 

Dlatego każde dziecko musi odkryć swój sposób Il nas łości. Rodzic jest od tego. 

00:18:12 

Żeby właśnie dziecko tą próbę PL Podjęło natomiast. 

00:18:18 

Też, żeby po prostu w jakikolwiek sposób bez bicia, bez nicze niszczenia czegoś fill fill potrafiło, jak gdyby po prostu z tą emocją przebywać fill. 

00:18:35 

Bo tak naprawdę. 

00:18:38 

Trzyma tylko nakreślić granice, które są takie, że no właśnie one nie mieszczą się w przyjętej normie. Natomiast to, że dziecko nie wiem krzyczy to, że fill tupie to szczególnie u dzieci młodszych jest zupełnie normalny sposób wyrażania złości i friel. Pokażę Państwu jeszcze jedną. 

00:18:46 

 

00:18:57 

 

00:18:59 

Kartę na przykład właśnie taką, która. 

00:19:00 

 

00:19:02 

Fill może yy pomocna właśnie w poszukiwaniu razem z dzieckiem sposobów na złość liste w tej regulacji emocji i tutaj są podane przykładowe sposoby. 

00:19:18 

Gdy Jestem zły, mogę policzyć do 10. Mogę z kimś porozmawiać. Mogę odpocząć, mogę napisać o mojej złości, namalować obraz, poboksować poduszkę, ale też każde dziecko może wynaleźć ll swoje sposoby. 

00:19:33 

Otwarta wyje przedstawiło dopisało. 

00:19:33 

Wyje przedstawiło dopisało. 

00:19:36 

 

00:19:36 

To może być korzystanie eee z gniotka, słuchanie muzyki. Ja pracując z dziećmi, no to po prostu znam. 

00:19:43 

Tych sposobów bardzo, bardzo. 

00:19:46 

Jak gdyby dużo i wiem, że one są bardzo, bardzo zindywidualizowane, ale też państwo musicie zwrócić przede wszystkim uwagę na taką rzecz jak wy przeżywacie złość? 

00:19:57 

 

00:19:58 

Czyli lll na tak zwane modelowanie. Jeżeli jest tak, że rodzic krzyczy, al. Przeklina, że nie wiem szarpie swoim dzieckiem, to ciężko wymagać od dziecka innego fill zachowania. 

00:20:18 

 

00:20:19 

 

00:20:22 

Sn co jest ważne aby. 

00:20:23 

 

00:20:24 

Tak to dziecku czas na przeżycie złości. 

00:20:28 

Czyli to nie jest tak fill atak choć nie ma wyglądać tak, że my w momencie po prostu dziecko ma się uspokoić i już tego nie odczuwać. 

00:20:40 

Ja mówię rodzicom, szczególnie dzieci małych, że kiedy dziecko się złości, to tak naprawdę no L. Rodzic powinien powiedzieć, określić to, co się dzieje, że na przykład chyba jesteś bardzo zły. 

00:20:54 

 

00:20:56 

I powiedzieć wy złość się i to jest Wszystko, co my mamy zrobić wszelkiego rodzaju tyrady, na przykład takie w stylu, ale jesteś niegrzeczny. Uspokój się. 

00:21:07 

To wydłuża po prostu bardzo cały proces yy jest nieefektywny, ale pobudza złość dziecka. Warto to przełożyć na siebie, czyli co my byśmy czuli, gdyby ktoś już właśnie no takie teksty nam rzucał? Rzeczywiście nam to pomogło w opanowaniu z nim. 

00:21:22 

 

00:21:27 

 

00:21:27 

Ll fill dobrą praktyką yy nie jest wysłanie dziecka do swojego pokoju l dlatego, że wtedy ten pokój będzie się w ogóle złożyć. 

00:21:38 

Będzie się kojarzyła, że dziecko robi coś złego, że też jak gdyby no dorośli chcą się od tej złości izolować, czyli no, niestety. 

00:21:48 

 

00:21:48 

Fill warto na prawdę być z dzieckiem Włosi i właśnie to towarzyszenie z najlepszą formułą jest jakaś grupa dzieci, ale on jest dosyć wąska, które nie wiem lubią się przytulić i i to im trochę pomaga, ale raczej to będzie mała grupa, nie? 

00:22:05 

No i też właśnie ta regulację emocji, czyli co ja mogę zrobić? Proszę się nastawić na to, że jak będziemy dzieckiem wymyślać sposoby, to przez jakiś czas. No dziecko będzie miało problem, żeby sobie o nich przypomnieć. 

00:22:18 

Ale im to będziemy o tym więcej mówić i tak dalej to. 

00:22:24 

Dziecko się tego nie nauczy, prawda? To też pamiętajmy o tym, że my uczymy dziecko tak naprawdę. 

00:22:30 

 

00:22:30 

 

00:22:31 

 

00:22:33 

Jak ono ma sobie z tą złością radzić, czyli ono też nas obserwuje. 

00:22:39 

Fill też zastanawiałam się właśnie, jakich rzeczy się nie powinno mówić, czyli które rzeczy, które rodzic może powiedzieć, są takie. 

00:22:47 

Że robią złą robotę, więc pierwsza kwestia to, jak gdyby postawienie znaku równości między złością a nie grzecznością, czyli powiedzenie czegoś takiego ll jak się fill no fill, czemu jesteś niegrzeczny właśnie w przypadku, kiedy dziecko się złości słyszałem też takie teksty, ale brzydko Wyglądasz właśnie kiedy dziecko było w ataku złości. 

00:23:00 

 

00:23:09 

Brzydko wygląda. 

00:23:09 

 

00:23:14 

 

00:23:15 

Pytania z no takie właśnie też mówienie znowu się złościsz, prawda? To podkreśla właśnie to, że to jest jakiś problem z tą złością, że dziecko sobie z nią nie radzi. 

00:23:25 

No bo oczywiście porównywanie przeciw powiedzenie Zosia nigdy się nie złości. To oczywiście jest bzdurą, bo nie ma takiej możliwości, żeby Zosia się nie złościła. Jak dziecko jest złe i usłyszy, Nie Przesadzaj. 

00:23:40 

To to jest trochę tak jak płachta na byka jest to, że unieważnieniem, o którym ja tutaj no bardzo często fill mówię ll przestań natychmiast to po pierwsze jest oczekiwanie nierealne, a fill jak gdyby jest, to po prostu niemożliwe do zrobienia. 

00:23:52 

 

00:23:56 

Spróbujcie państwo się samym spokoj, jak jesteście wściekli fill no i też jak gdyby jest takim złym podejściem do złości. Podobnie zespołu nie i to też po prostu będzie naftą. 

00:24:08 

 

00:24:09 

Zło dziecka eskalować fill mam do swojego pokoju, to już trochę o tym ll ll mówiłam natomiast znowu bardzo złą praktyką jest łączenie, no tego, że dziecko jest złe z jakimiś emocjami dorosłego, prawda? Czyli na przykład ktoś mówi, jest mi strasznie smutno, jak się tak zachowuję. Zachowujesz mając na myśli. 

00:24:32 

 

00:24:33 

 

00:24:33 

 

00:24:34 

Fill właśnie atak złości dziecka. Proszę zobaczyć, co się dzieje. Dziecko zaczyna mieć poczucie winy w związku z tym, że przeżywa po prostu całkiem normalną emocje i odczytuje to, że rodzic sn fill poprzez to, co ono robi, doświadcza innych negatywnych emocji, za które on jest odpowiedzialny. Nigdy proszę państwa, żaden człowiek nie jest odpowiedzialny za nasze emocją, o czym świadczy fakt, że po prostu. 

00:25:06 

Jakbyśmy mieli ileś osób, które będą tam samą sytuację doświadczy to. 

00:25:13 

Często ona po prostu doświadczają różnych emocji w różnej skali, inaczej inne jej nadają znaczenie poza oczywiście takimi prostymi oczywistymi sytuacjami. 

00:25:25 

Też emocja bardzo fill smutna, teraz trudna z tego względu, że. 

00:25:31 

Z tego względu. 

00:25:31 

 

00:25:33 

Wielu rodzicom jest bardzo trudno patrzeć, kiedy ich dziecko jest ll smutne i odczuwa, odczuwają wręcz taki imperatywy związane z tym. 

00:25:45 

Że powinni coś zrobić, powinni tu jakoś. 

00:25:45 

Że powinni coś zrobić? 

00:25:48 

Tu jakoś za działaczek po prostu chroń swoje dziecko przed smutkiem. No nic bardziej mylnego. Trzeba dziecku pozwolić lll. 

00:25:57 

 

00:25:57 

Przebywać w smutku tak długo, jak potrzebuje, natomiast oczywiście są pewne granice i też ja tutaj myślę, że takim smutku po prostu, który jest chorobą, czyli myślę o depresji. 

00:26:12 

Natomiast kiedy mamy depresję, to ten smutek musi trwać minimum. To jest minimum, jak gdyby do stwierdzania depresji 2 tygodnie. 

00:26:12 

 

00:26:19 

Natomiast to nie są smutek. Jemu towarzyszą po prostu różne zmian, czyli fill zmienia się fill fill fill, jakby może się zmienić koncentracja, pojawić się drażliwość, zmienić rytm dobowy apetyt, obniżyć poczucie wartości, dziecko lel traci fill zainteresowanie różnymi ważnymi rzeczami. 

00:26:43 

 

00:26:44 

Które sprawiały mu do tej pory. 

00:26:47 

Radość L fill i to jest jak gdyby tylko taki krótki yy sygnał, że no w takim kontekście wtedy trzeba rzeczywiście tym smutkiem coś z nim robić. 

00:26:57 

Niepokoi Cię natomiast fill, jakby wyłączamy z tego oczywiście coś takiego jak dziecko doświadcza żałoba, prawda? To wiadomo, że ono będzie w. 

00:26:58 

 

00:27:06 

Tym stanie smutku długo. 

00:27:09 

Natomiast generalnie taki smutek, który po prostu pojawia się przechodzi. To może być tak, że nasze dziecko będzie na przykład smutny. 

00:27:18 

2 dni albo całe popołudnie, jeżeli to będzie sprawa rzeczy. 

00:27:24 

 

00:27:24 

Oczywiście dla niego bardzo ważna i znowu nie unieważnia my, czyli nigdy też nie. 

00:27:31 

Czasami dorośli mają jak gdyby takie tendencje do unieważniania powodów smutku dziecko, czyli mówią, a to taka bzdura. No przecież czym ty się przejmujesz? 

00:27:43 

Nigdy tego nie robimy, dlatego, że w skali z dziecka przy życiu dziecka to jest po prostu no istotna istotne doświadczenie. Nie pocieszaj my też na siłę, to jest trochę to już o czym? 

00:27:57 

Mówiłam, pytamy dziecko o to. 

00:27:57 

Jak zwykle. 

00:27:57 

 

00:28:00 

 

00:28:00 

Czy możemy pomóc, czy chce porozmawiać i nie należy się bać tego smutku, bo też na przykład dobrą praktykę to jest nie wiem siedzenie z dzieckiem, które jest smutne przytulanie go jeżeli sobie tego. 

00:28:17 

Rzeczy i też znowu my modelujemy ten smutek, prawda? Zadaniem rodzica to nie jest wykreowanie się na istotę, która po prostu nigdy smutku nie doświadcza, tylko powiedzenie tak Jestem smutny, ale to minie, bo też bardzo ważna uc fill rzeczą jest uświadomienie sobie i dziecku, że emocje przemijają, czyli to nie jest stan. 

00:28:38 

 

00:28:38 

W którym my pozostaniemy permanentnie po prostu jak ja rozmawiam z dziećmi, to często używam takiego sformułowania, że emocje są takie czymś takim jak chmury na niebie. Po prostu przepływają, zmieniają się. 

00:28:56 

E fill krótko jeszcze powiem. 

00:28:57 

O jednej emocji, która tak obrosła złą sławą i to jest Zazdrość, dlatego, że rodzice często mają z nią taki problem. 

00:29:07 

 

00:29:07 

EE, że negatywnie ją wartością i też mają wrażenie, że jeżeli pozwolą dziecko na przeżywanie zazdrości, to tak naprawdę no 4 ją w tym dziecko jakieś takie negatywne. 

00:29:20 

Sn fill negatywny jak gdyby rysy osobowości EE natomiast to jest jak najbardziej uczucie jak każde inne i znowu jaką ona niesie informacje. Ono niesie informacje o braku, prawda? Dzieci często mówią tak bardzo dosadnie. Na przykład nie wiem Kasia jest. 

00:29:40 

 

00:29:42 

 

00:29:43 

Yy i jak poznajemy historię, to okazuje się, że na przykład Eet Asia ella przyszła dziś do szkoły i przyniosła coś naszym naszym naszemu dziecku bardzo zależy. Albo że. 

00:29:59 

EE Kasia dostała E SZÓSTKĘ a EE nasze dziecko coś innego, czyli tak naprawdę możemy wtedy porozmawiać z dzieckiem o tym, czego ono potrzebuje, a nie ła. Ja cię za to, że czuję coś fill co czuję. 

00:29:59 

 

00:30:05 

 

00:30:16 

Fill, jeżeli będziemy właśnie tak reagować, że będziemy oceniać nasze dziecko, to to nie spowoduje, że ono przestanie odczuwać tą Zazdrość tylko albo nie będzie jej sobie uświadamiać, bo nie będzie chciało, bo będzie o sobie myślał o źle albo po prostu przestanie o tym państwo opowiadać. 

00:30:33 

 

00:30:33 

Warto jest też poszukać w potrzeby, która stoi za zazdrością. To na przykład może być fill. Potrzeba posiadania przyjaciół fill albo jakakolwiek il inna, czyli gdybym miała tak podsumować, właśnie to są zazdrością. 

00:30:50 

Robić to przede wszystkim wysłuchać uważnie historii fill dzielska, bo fill często też jeszcze może kryć się tutaj też jakieś ziarno takiej na przykład nadinterpretacji prawda? I wtedy delikatnie. Być może fill uda nam się pokazać dziecko trochę inną stronę FIL, ale też po prostu samo opowiadanie, prawda? Nawet jeżeli ocena jest bardzo trafna na oczywiście no. 

00:30:51 

 

00:31:04 

 

00:31:18 

Znaczenie terapeutyczne nie należy dziecka oceniać, czyli to, o czym mówiliśmy, ale nie należy unikać tematu, prawda? Czyli jak się pojawia temat zazdrości, to robić się trochę. 

00:31:22 

 

00:31:28 

Czuję jak zachowa jak flux polubię i pozwolić dziecku na to na tą ekspresję emocji, czyli na to co ono przeżywa, czego doświadcza, jak to wyraża z ciała, jak to wyraża? 

00:31:44 

Na f'ie mimiką też proszę pomyśleć, że często właśnie Zazdrość może łączyć się ze smutkiem, prawda? Czyli mogą się tutaj też pojawić zły łzy i warto też fill przeanalizować tą sytuację, czyli zadawać dziecku różnego rodzaju. Bo fill pytania, które być może pozwolą. 

00:31:57 

 

00:32:06 

 

00:32:07 

Jak gdyby pokazać trochę inny kontekst tego, co się wydarzyło. 

00:32:14 

Fill chciałam państwu El. 

00:32:17 

Też ll yy opowiedzieć o takiej sytuacji, po prostu trochę pokazując właśnie jak często potrzeby matki i potrzeby znaczy potrzeby rodzica i potrzeby dziecka lll. 

00:32:29 

No jak gdyby w ogóle się rozmijają, z czego też mogą wynikać w ogóle inne, jakby różnego rodzaju emocje i tutaj jest przykład takiej właśnie. 

00:32:34 

 

00:32:45 

Jest talii, którą sobie zapisałam, bo właśnie gdzieś tam, w pracy i gabinetowej mam olbrzymi problem z wychowaniu yy z wychodzeniem z moją córką do przedszkola nigdy nie możemy zdążyć. 

00:32:45 

 

00:32:55 

Wykonuje Wszystko jak w zwolnionym tempie. Na większość poleceń. Odpowiadanie na przykład nie chce się ubierać, nie chce wstać z łóżka. W ogóle nie rozumie, że się spieszy. 

00:33:05 

 

00:33:06 

 

00:33:06 

No i teraz jak popatrzymy na to tylko stricte od strony emocji od strony potrzeb no to mamy tak potrzeby matki są takie wyjść o czasie do pracy i być skutecznym rodzicem, czyli poradzić sobie po prostu z tym wszystkim właśnie tą techniczną stroną. 

00:33:22 

To, że dziecko słucha i tak dalej. Natomiast potrzeby córki są zupełnie różne. Pobawić się i wyspać się. Czyli zwróćcie państwo uwagę. 

00:33:33 

 

00:33:33 

Jak często właśnie jak to patrzymy od strony potrzeb, to będziemy znacznie lepiej rozumieli nasze dziecko, bo oczywiście istnieje cała tutaj galeria pomysłów, które możemy zrobić fill fill i które możemy yy zastosować obrad w tej konkretnej sytuacji. No lepiej wyjdziemy. 

00:33:54 

Od właśnie tych il potrzeb to widzimy tą sytuację zupełnie. 

00:34:01 

 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały