Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów
Masz już subskrypcję? Zaloguj się!
Jak radzić sobie ze złością u dziecka? Materiał treningowy dla rodziców
00:00:01
00:00:12
Jak radzić sobie z dziecięcymi napadami złości dziecięce napady złości to są sytuacje, która że jednej strony przerażają rodziców.
00:00:20
00:00:20
00:00:22
00:00:22
A z 2 strony przypominają im własne sytuacje, kiedy czuli złość jako dzieci i wtedy, kiedy przypominamy sobie, że czuliśmy złość jako dzieci, otrzymywaliśmy jakieś konkretne wskazówki bądź jakieś konkretne konsekwencje od rodziców, od nauczycieli i złość bardzo często kojarzy nam się jako destrukcyjna emocje jako taka, która jest bardzo zła, która działa na naszą niekorzyść, która.
00:00:51
00:00:51
Ll tworzy ogromne konsekwencje, przez które możemy być. Nie lubię ani akceptowani, niechciani i najczęściej z takim bagażem doświadczeń Fill podchodzimy do złości naszych dzieci, czyli złość wyrażana przez dziecko, na przykład poprzez tupania nóżkami poprzez na krzyczenie na nas poprzez tak zwanego focha obrażenie się.
00:01:12
00:01:16
00:01:16
00:01:16
Film czy może kłótnie z rodzeństwem, czy może?
00:01:20
Mmm, że zniszczenie jakiegoś przedmiotu, czy może tak zwana histeria? Bardzo często tak nazywana przez rodziców, czyli pewnego rodzaju napad.
00:01:32
Eee, to kiedy widzimy tę sytuację w dziecku, zastanawiamy się, co powinniśmy zrobić, jaka jest nasza rola? Czy ta emocja jest zła w nim?
00:01:43
EE złość tak samo jaki smutek, Zazdrość, rozgoryczenie jest po prostu zwykłą emocją. Ona stoi obok radości dumy, rozczarowania wstydu, lęku i to jest po prostu emocja i ta emocja, która ma jakieś, pokazuje się w gdzieś na zewnątrz.
00:01:43
00:02:02
Pokazuje nam, że coś się dzieje i pierwsze do czego namawiał abym państwa, to zastanowienie się, co dzieje się w dziecku.
00:02:12
Że ono zaczyna pojawiać, zaczyna pokazywać jakieś nowe zachowanie, na przykład złości się tak bardzo jawnie, bo dziecko z łuszczące się wprost na przykład na nas nakrzyczy czy kopnie w stół trzaśnie drzwiami braci się natomiast dzieci też pokazują.
00:02:30
00:02:31
00:02:31
00:02:31
Twoją złość, sposób, nie ja.
00:02:32
00:02:32
Dawne, czasami w postaci takiej agresji biernej na przykład dokucza bratu, żeby w rezultacie dokuczyć mamie, albo nie będę odpowiadał na polecenia albo w ogóle na jakieś prośby na jakieś na jakieś konkretne pytania. Nie będę współpracował, nie będę się odzywał, więc pierwsze, co robimy, to zastanawiamy się, co się mogło wydarzyć.
00:02:56
00:02:56
Życi EL, jaka sytuacja w życiu dziecka mogła być bardzo trudna gra, z którą dziecko sobie nie może poradzić i to wywołało złość. Kiedy już wiele to wywołało złość to bardzo duża jest nasza rola, w tym nasze dorosła rodziców nauczycieli, żeby spróbować to nazwać dziecku, czyli na przykład widzę, że jesteś teraz bardzo zle złuszczony ze złoż czona.
00:03:20
00:03:21
Bo Przegrałaś w grę planszową, czyli nazywamy to, co się dzieje. Najczęściej jednak proszę zobaczyć, że w trakcie takich sytuacji mówimy o.
00:03:30
Zobaczcie, ona nie umie przegrywać o już ma focha. No tak, to był to nie ma zabawy, zepsułaś wszystkim zabawę, czyli w tej w tym 2 podejściu, kiedy ciągle wypomina my dziecku, że ona coś dla zrobiło.
00:03:43
Zwracamy uwagę tak naprawdę na siebie na to, że nam coś nie pasuje na to, że ta złość niejako nas krzywdzi.
00:03:52
To może doprowadzić do ogromnego poczucia winy u dziecka, któ.
00:03:55
00:03:56
Nie do końca będzie wiedziało, jak z tego wybrnąć, bo z jednej strony czuje żal złość, a z 2 strony bardzo by chciało otrzymać ukojenia od dorosłych, a tego jeszcze nie otrzymuje.
00:04:05
Więc to, co bardzo pomaga, to nazwanie tego, co się dzieje. Widzę, że jesteś zły, rozpoznaje po twoim ciele, a wierzcie mi, powiedziało twoje ciało.
00:04:14
Zobacz, widzę teraz, że masz zaciśnięte pięści zaciśnięte ał żuchwę, że jesteś niezadowolony trochę na nas pokrzykuje. Sz wydaje mi się, że coś musiało ciebie ze złości.
00:04:24
00:04:25
Czyli pierwszy krok rozpoznaje, że się to stało. Zastanawiam się, jaka mogła być przyczyna i nie wymagam od dziecka, że ono samo powie.
00:04:32
Wiesz, że Jestem zły dlatego, że coś tam dlatego, że dzieci jeszcze są po prostu małe? Nie, nie mają od wykształconej osobowości, dopiero uczą się nazywania emocji, w ogóle uczą się życia, a muszą nauczyć się tego od nas.
00:04:46
00:04:46
EE dorosłych wzorców. My jesteśmy niejako modelem, więc.
00:04:53
Zastanawiamy się, skąd to pochodzi. Nazywamy, no i patrzymy, co się dzieje dalej, kiedy dziecko nadal się fill, czasami dziecku bardzo opadnie.
00:05:01
Napięcie poprzez samo nazwanie możemy nawet powiedzieć, zobacz, tak wygląda złość, złość tobie teraz to się pokazuje. Dodaje też dużo energii, żeby można zawalczyć 2 raz w tej grze planszowej.
00:05:12
Może potrzebujesz teraz chwili, żeby pobyć sobie samemu w pokoiku, żebyś mogła troszeczkę ochłonąć, a może potrzebuje żebym ciebie po przytulała? Czy mogę coś zrobić, żeby tobie było teraz lepiej?
00:05:26
Więc takie proszę zobaczyć, namawiam do takiego współtowarzysze nia do takiego bycia razem w tej trudnej sytuacji, bo wtedy uczymy dziecko, jak ono może sobie radzić.
00:05:35
00:05:36
To znaczy pokazujemy, że złość to nie jest coś, co jest złe. Ll cool nam się bardzo nie podoba, coed jakby jest w jakiś sposób destrukcyjny, tylko to jest po prostu zwykła sytuacja, gdzie można odczuwać emocje. No i dziecko ma do tego prawo.
00:05:53
00:05:55
Warto skupić się też na tym, że ta emocje nie przeszkadza. Mam tylko może być bardzo trudna dla dziecka do przeżywania dla dziecka.
00:06:03
Widzę, że chyba nie lubisz, kiedy masz często taką złość w sobie, że czasami przychodzi ona tak wskakuje w ciebie, a potem chcesz się jej troszeczkę pozbyć.
00:06:13
W tej metodzie chodzi o to, żeby trochę oddzielić objaw, czyli napad złości od samego dziecka, bo to nie dziecko jest.
00:06:23
00:06:23
Złe tylko to ten objaw czasami nachodzi i tak jakby troszeczkę można powiedzieć, że strój.
00:06:30
00:06:30
00:06:30
Ja steruje naszym dzieckiem, to fachowo nazywało by się eksternalizacji tego objawu, czyli oddzielanie objawu od samego dziecka, czyli czasami wchodzi w nasz taka złość.
00:06:42
Bardzo ważne też i tutaj chciałabym to podkreślić, jest to, jak my zachowujemy się, kiedy jesteśmy ze złą szczeni, a mianowicie fill, co robię, kiedy ktoś mi zajedzie drogę, co robię w urzędzie, kiedy sytuacje nie nie poszło po mojej myśli?
00:06:58
I jak się zachowuje, kiedy jest kłótnia w rodzinie albo jak jest sprzeczka małżeńska? Ll, nie mamy co się dziwić, kiedy dziecko nas krzyczy, kiedy my krzyczymy na siebie nawzajem, albo w ogóle krzyczymy też na dziecko.
00:07:12
Dziecko uczy się skądś różnych zachowań. Dziecko też uczy się przeklinania od nas najczęściej dziecko uczy się takich stylów komunikacyjnych. Rek rozwiązuje się różne problemy, więc taki powiedziałabym wzorzec, który my stanowimy, jest bardzo ważnym elementem. Niezapominajmy go.
00:07:12
00:07:31
A jednak mimo Wszystko często zdarza się, że.
00:07:34
Troszeczkę yy by odchodzimy od realności na rzecz tego, że nam jeśli wygodnie ze złością dziecka i i zapominamy, że my też mamy taką emocję, że my w podobny sposób funkcjonujemy i troszeczkę staramy się odklejać dziecko od siebie, ale tak naprawdę pamiętajmy, że my ma nawzajem na siebie. Mamy bardzo dużo.
00:07:54
00:07:54
Że wpływ to, co myślę, że bardzo by też pomogło wielu rodzinom w ogóle w radzeniu sobie z emocjami, nie tylko ze złością.
00:08:03
To jest to, żeby pójść do biblioteki, żeby kupić w księgarni książki, które by do dotykały w ogóle tych problemów, to znaczy książki opowiadające o tym, jakie są emocje, jak sobie radzić. Mogą to być też różne bajki terapeutyczne, niekoniecznie tylko o złości, ale w ogóle o różnych emocji.
00:08:23
00:08:23
Ciach PL co ciekawe, czytając takie książki, różne treści są nawet dla nas zaskakujące. No, bo umówmy się kiedyś bardzo mało uczono się o emocjach, bardzo mało uczono nas o komunikacji o.
00:08:39
O takim współdziałaniu o tym, że nie Wszystko jest takie czarno białe, tylko jest gdzieś, to nasze życie jest kolorowe, trochę szary. Nie da się go, jakby mieć idealnej emocjonalności albo jakieś powiedzmy beznadziejnej tego uczono nas mało.
00:08:53
00:08:54
Uczono nas mało tego, że jesteśmy zwykłymi ludźmi i że możemy mieć tę własną emocjonalność i ona, i te emocje.
00:08:59
Cześć nam też komunikują, polecam czytać te książki. Przede wszystkim razem można stronę na stronę stronę, dziecko, stronę, ja bądź po prostu je czytam w jakimś wolnym momencie. Te książki na głos dziecku po to, żeby razem odkryć różne tajemnice fill tkwiące w u emocjonalność.
00:09:21
00:09:21
Ci razem odkryć to, jakie to jest ważne. Czytałabym te książki. Przede wszystkim też profilaktycznie, czyli nie musimy czekać na moment, aż ją ten napad złości.
00:09:34
Będzie można to robić absolutnie na poziomie profilaktyki, po prostu uczenia się, emocjach. Jednocześnie towarzyszący dziecku pokazujemy, że nie boimy się tego tematu, że jest to dla nas coś zwyczajnego i absolutnie emocje nie zniszczył.
00:09:51
Atmosfery w naszej rodzinie rodziny ani nie zniszczą naszej rodziny.