Stosowana Analiza Zachowania kojarzy się z zestawem procedur używanych dopiero wtedy, kiedy trzeba sobie radzić z trudnymi sytuacjami. Tymczasem pojęcie „behawioralny” powinniśmy kojarzyć z określeniem „skuteczny”.
NAUKA NOWYCH SŁÓW A STOSOWANA ANALIZA ZACHOWANIA
Stosowana Analiza Zachowania (SAZ) to nauka o prawach rządzących zachowaniami – tak prostymi, jak uczenie klaskania czy zakładania butów, i tak skomplikowanymi, jak rozmowa i rozwiązywanie problemów. Im bardziej jesteśmy świadomi tych praw, tym skuteczniej jesteśmy w stanie uczyć wszelkich umiejętności, które są potrzebne naszym uczniom. Skuteczność działań opartych na SAZ jest szczególne widoczna w rozwoju umiejętności komunikacyjnych dzieci z autyzmem.
Nie zauważamy, kiedy zdrowe dzieci uczą się nowych słów. Czasem zastanawia nas, skąd dane słowo pojawiło się w słowniku dziecka… Ale przy dzieciach z zaburzonym rozwojem mowy (w szczególności z autyzmem), nauka komunikacji zwykle musi być szczegółowo zaplanowana i musi trwać bardzo długo. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu potrafią używać słów jedynie w tych sytuacjach, w których były tego uczone. Dlatego tak ważne jest, by mieć świadomość, że jeśli chcemy skutecznie uczyć komunikowania – musimy dokładnie wiedzieć, w jakiej funkcji dane słowo ma się pojawić, tak byśmy mogli odpowiednio przygotować środowisko dziecka do wytworzenia właściwej motywacji do komunikacji....