Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Transkrypcja video Rola uważności w kreatywności część 1

 

00:00:12

Witam państwa serdecznie na wykładzie poświęcamy uważności i jej roli w życiu zawodowym. Ja się nazywam Magda mazurkiewicz i opowiem dzisiaj Państwu Fill o roli uważności.

00:00:24

W kontekście kreatywności, jak wykorzystać właśnie uważność, kiedy potrzebujemy znaleźć kreatywne rozwiązanie i kiedy potrzebujemy też podjąć decyzję, szczególnie w sytuacjach, które są zupełnie nietypowe i musimy znaleźć rozwiązanie, którego wcześniej żeśmy nie stosowali. Lel, temat kreatywności jest mi bardzo bliski, również z tego względu, że sama Jestem.

00:00:56

Praktykiem biznesowym przez wiele lat pracowałam w biznesie, a konkretnie w agencjach reklamowych FIL, pracując jako strateg zajmowałam się. Mówiłam tworzyć ll strategie reklamowe. W związku z tym bardzo dobrze wiem, co to znaczy.

00:01:18

Codziennie spotykać się z wymogiem bycia osobą kreatywną, twórczą, a jednocześnie która musi podejmować decyzję i proponować.

00:01:30

Klientom firmy oczywiście reklama jest obszarem, w którym.

00:01:37

Wymóg bycia kreatywnym jest na porządku dziennym i wprost się oczekuje tego od pracowników. Natomiast dzisiaj ll kreatywność jest również oczekiwana hmm innych innych branżach właściwie wszystkich branżach i jest oczekiwana o pierwsze od liderów.

00:01:58

A po 2 również od pracowników.

00:02:02

EE, dlaczego tak się dzieje? Okazuje się, że kreatywność stała się jednym z głównych czynników, który wpływa ll wprost na wzrost przychodów firm i na udział firmy w rynku bez.

00:02:18

Kreatywności firma nie ma szans, żeby odnieść sukces na rynku, a wręcz nawet może to prowadzić do.

00:02:26

Upadku, co też się stało na przykład firmie Kodak, która w latach 70. Odnosiła ogromne sukcesy, Ll była liderem miała praktycznie 90% rynku, jeśli chodzi o fotografię.

00:02:43

Natomiast teraz praktycznie ta firma już przestała istnieć i to, co się tam wydarzyło i to jest bardzo ciekawe to, że.

00:02:54

Firma ta w latach 70. Miała możliwość nadal odnosić sukcesy. Ll tylko fill zabrakło jej odwagi. Okazuje się, że w firmie kodak pracował inżynier, który wynalazł jako pierwszy fotografię cyfrową.

00:03:09

O czym mało kto wie, były to czasy, kiedy jeszcze ta fotografia cyfrowa ogólnie była znana, natomiast właściciele firmy decydenci.

00:03:20

Eel nie chcieli podjąć ryzyka i nie chcieli wprowadzać tego produktu na rynek z tego względu, że obawiali się kanibalizować i fill ich dotychczasowych produktów. I to był ogromny błąd, ponieważ za kilka można powiedzieć kilkadziesiąt lat.

00:03:37

Fotografia cyfrowa aparaty cyfrowe weszły na rynek.

00:03:41

I Kodak oczywiście w pewnym momencie również to wprowadził, ale było już za późno za późno, żeby odrobić straty. Ll stracili ogromną szansę bycia firmą innowacyjną, która jako pierwsza wprowadza ten produkt.

00:03:56

To jest bardzo dobry przykład, coś się może stać, kiedy nie mamy odwagi, kiedy osoby decyzyjne nie mają odwagi.

00:04:05

Podjąć decyzji odważną decyzję, która wydaje się kontrowersyjna.

00:04:11

Ale właśnie takie decyzje w dzisiejszych ll dzisiejszych czasach są potrzebne.

00:04:16

Dlaczego? Dlatego, że rynek jest?

00:04:20

Bardzo wymagający po pierwsze tempo zmian fill właściwie jest zawrotne. Można powiedzieć wręcz, że nawet szalony jest coraz krótszy cykl życia produktu. W związku z tym fill jest potrzeba, żeby jak najszybciej stworzyć kolejny nowy produkt. Inny innowacyjny, odróżniający się.

00:04:40

Rozwój technologii jest towarzyszy temu powoduje, że jeszcze więcej potrzeba innowacji.

00:04:52

Oczywiście wiąże się z tym wszystkim też globalizacja, czyli to, co jest wprowadzane na jednym rynku, natychmiast jest obecna in na innych rynkach.

00:05:02

I nowe rynki zupełnie fill gospodarcze, nowe kraje, które się pojawiają, które też winny sposób myślą, mają inną perspektywę. W związku z tym też mają inne pomysły, które mogą się spodobać ll światu zachodniemu konsumentowi zachodniemu.

00:05:22

W związku z tym to, co jest potrzebne teraz, żeby firma odniosła sukces, to nie tylko nadążać za tym, co się pojawia za zmianami za nowościami, ale je wyprzedzać. To jest absolutny warunek odniesienia sukcesu.

00:05:41

Na pewno B znane są państwu takie firmy jak Apple czy Google.

00:05:47

To są firmy, które służą jako benchmark, jeśli chodzi o fill, jeśli chodzi o kreatywność, jeśli chodzi właśnie o sukces, te firmy miały odwagę wprowadzić, wprowadzać produkty usługi, które były wtedy jeszcze zupełnie nowe, niszowe, niekonwencjonalne, a dzięki temu są teraz ll liderem w swoich w swoich branżach.

00:06:14

To, co jest też ważne, jeśli chodzi o właśnie te firmy, firmy, które odnoszą sukcesy, a szczególnie właśnie Google i Apple też procter i gamble też jest firmą, która jest znana z kreatywności.

00:06:28

To jest to, że tych firmach jest prowadzona kreatywność jako część kultury tej firmy to jest coś, coe coe po prostu jest charakterystyczną cechą. Nieodzowną cechą tych w.

00:06:42

Firm co to oznacza? To oznacza, że nie tylko pracownicy departamentów działów Research i Development czy działów marketingu muszą być kreatywni, mają być kreatywni PL. Oznacza to, że każdy pracownik w firmie.

00:06:59

Ma możliwości to jest bardzo ważne, że pracownicy mają możliwość proponowania swoich pomysłów swoich idei. To nie jest tak, że jeżeli nawet ktoś sprząta, to tylko zajmuje się sprzątaniem. On też może przyjść ze swoim pomysłem i zaproponować coś.

00:07:16

I firmy Tel.

00:07:18

No bo Wszystko ll stara starało się, aby.

00:07:23

Stymulować pracowników, aby ich zachęcać na różne sposoby. Zachęta finansowa, absolutnie niewystarczająca i nie jest zachętą, która faktycznie ludzi motywuje.

00:07:36

Zachęcał jest to, że po pierwsze liderzy są otwarci na wszelkie pomysły i na każdą osobę drzwi są otwarte, każdy może przyjść i zaproponować.

00:07:48

Zachęta jest to, że jest środowisko, które nie jest sztywne, nie ma wymagań, że trzeba siedzieć przy biurku, pracować od 8 do 17 czy 18, być ubranym w sztywne garnitury firmy te zapewniają środowisko, które daje komfort, gdzie można, gdzie są kolory, odpowiednie, sprzyjające kreatywności, gdzie można usiąść wygodnie na fotelu i zobowiązując o Wszystko to stwarza, że.

00:08:19

Ludzie są osoby są nie zestresowane, mi bardziej rozluźnione fill i czuję się swobodnie. Nie czują takiego napięcia, co nie znaczy, że intensywnie tam nie pracują. Oczywiście jak najbardziej intensywnie pracują, natomiast nie czują.

00:08:36

Nie są usztywniane w swoim ciele, co przekłada się bezpośrednio na to, że są również nie usztywniony swoich umysł.

00:08:44

Google na przykład jest taka praktyka friel, że pracownicy mają raz w tygodniu około godziny czasu, który mogę poświęcić na swoje pasje, hobby nie, które niekoniecznie muszą być związane z tym, co robią akurat z ich stanowiskiem i akurat konkretnie z ich z branżą, w której fill, w której pracują.

00:09:09

EE i w efekcie tego na przykład to co powstało to jest program, który to jest trening uważności, który się który teraz obecnie, który jest dosyć znany w tej chwili i propagowany przez Google.

00:09:26

Lel, który się nazywa sacz in sight of Self tak Google to nazwał spa, to ta właśnie jeden z pracowników firmy Google, ponieważ interesowała był ważność, interesowała go medytacja i wolnych.

00:09:40

Wolnych godzinach, kiedy miał czas, zaczął się właśnie fill zaczął nad tym zastanawiać. Zaczęłam poszukiwać i wpadnę. Pan jest, że warto by było wprowadzić to również do firmy FIL. Tworząc ten program miał wizję i nadal ma wizję lepszego świata bardziej pozytywnego ll wspierającego.

00:10:02

Okazało ll robią z całe poszukiwania fill na temat tego, jak wpływa uważność, jak wspierać może ludzi?

00:10:12

Odkrył, że wspiera to właśnie.

00:10:16

Pomaga w pomocy ze stresem w radzeniu sobie ze stresem.

00:10:21

A jednocześnie okazało się, że uważność może również wspierać fill w kreatywności.

00:10:27

Generalnie program ten funkcjonuje trening ten funkcjonuje już w całym na całym świecie. w Google pracownicy prostu przychodzą, jest czas, kiedy mogą przyjść na ten.

00:10:39

Na medytacji jest specjalne pomieszczenie, gdzie można praktykować, że to się też również stało. Można powiedzieć, uważność stała się częścią kultury też firm, tak bycie praktyka, uważności i bycie realnie bardziej świadomym, bardziej uważnym.

00:10:58

Czym jest kreatywność?

00:11:00

Kreatywność, po pierwsze jest umiejętnością i to jest bardzo ważne, ponieważ to oznacza, że każdy z nas może rozwinąć tę umiejętność i może być osobą kreatywną.

00:11:13

Oznacza to, że nie jest to zarezerwowany tylko i wyłącznie dla artystów, malarzy, poetów, tudzież jednostek, które są niezwykle utalentowane. Mamy możliwość stania się osobą kreatywną i tworzenia.

00:11:30

Niezwykłych rozwiązań.

00:11:34

Na czym polega ta umiejętność?

00:11:36

Kreatywność jest polega na postrzeganiu rzeczywistości z różnych perspektyw, nie tylko z jednej naszej perspektywy, ale z bardzo wielu to tak, jakbyśmy stawali z różnych stron, oglądali przedmiot z przodu styłu zboków i okazywało by się, że ten przedmiot ma różne strony. Różni się ma różne kształty, to samo dotyczy rzeczywistości w momencie kiedy?

00:12:06

Patrzymy, przyjmujemy różne perspektywie. Wtedy odkrywamy rzeczywistość. Ten samą rzeczywistość, by się wydawało zupełnie inny sposób. Zaczynamy dostrzegać różne elementy, których wcześniej żeśmy nie dostrzegali. Dostrzegamy również połączenia pomiędzy elementami, które wydawało nam się wcześniej nie mające ze sobą żadnego związku.

00:12:29

Dzięki temu znajdujemy różnego rodzaju ukryty wzorce, a w efekcie tego generujemy nowe i wartościowe rozwiązania.

00:12:40

Bardzo ważne są te 2 przymiotniki. Te 2 określenia nowe i wartościowe, to znaczy wartościowe wartościowe. To oznacza po pierwsze, że jest użyteczne dla odbiorcy użyteczne, że się przydaje, że jest potrzebne.

00:12:58

A z 2 strony, że jest użyteczne, czyli efektywne kosztowo mogące przynieść przewagę konkurencyjną firmie, dlatego też tworząc, bo też też nie chodzi o to w kreatywności, aby stworzyć coś.

00:13:11

To jest.

00:13:12

Co jest wspaniałe, innowacyjne, zupełnie nowe, ale z 2 strony zupełnie nie wiadomo, co z tym zrobić. Chodzi o to, żeby z jednej strony to było innowacyjne i nowe, a jednocześnie, żeby to było użyteczne, czyli wartościowe.

00:13:29

To jest kwintesencja kreatywności.

00:13:33

Jeśli tego brakuje, produkt nie jest kreatywny. Usługa nie jest kreatywna.

00:13:38

Kreatywność jest procesem myślowym.

00:13:43

Jest wychodzeniem poza utarte schematy myślowe.

00:13:48

Czyli poza sztywne zasady, które jemy się, którymi się kierujemy poza ustalony porządek rzeczy, myślenie zupełnie niekonwencjonalne. Czasami wydawałoby się zupełnie.

00:14:04

Idą Pod prąd sprzeczne w ogóle z jakąkolwiek logiką.

00:14:09

Lel, dlatego też lel mówimy, że myślenie.

00:14:14

Kreatywne jest myśleniem przeciwnym do myślenia analitycznego. To nie jest myślenie analityczne.

00:14:22

Dlatego, że tutaj logika ll zupełnie jest niepotrzebna logika w myśleniu kreatywnym wręcz przeszkadza.

00:14:32

Dzięki niemu możemy znaleźć rozwiązania w sytuacjach, które by się wydawało kompletnie są bez wyjścia.

00:14:40

Pytanie teraz czym są?

00:14:42

Te schematy myślowe, poza które potrzebujemy wyjść.

00:14:47

Schematy myślowe są niczym innym, tylko całą wiedzą, którą posiadamy, którą mamy zgromadzoną, która jest zgromadzona w naszym w naszym mózgu, w naszym umyśle.

00:15:00

Bardzo specyficzny sposób. Nasza wiedza jest gromadzona w postaci konkretnych struktur, czyli inaczej mówiąc schematów.

00:15:09

Które są niestety albo i stety, to zależy.

00:15:14

Są sztywne. Niestety w przypadku kreatywności i stety, w przypadku, kiedy potrzebujemy funkcjonować w sytuacjach, które są nam znane, dlatego, że te schematy są nam potrzebne, żebyśmy mogli na codzień bez zastanawiania się nad każdą czynnością po prostu.

00:15:32

Zrobić sobie na przykład herbatę, jechać samochodem albo nawet rozwiązać jakiś typowy problem w typowej sytuacji. Wtedy to Wszystko się dzieje.

00:15:42

Tak naprawdę z automatu wtedy korzystamy z naszych schematów myślowych. Z naszej wiedzy, którą mamy ru znamy i wiemy, co robić w danej sytuacji.

00:15:53

A to foty schematy myślowe.

00:15:56

Charakterystyka funkcjonowania, jeśli chodzi właśnie w ramach schematów myślowych, jest automatyzm. To się Wszystko dzieje można powiedzieć bezrefleksyjnie też naszego jakiegoś większego zastanowienia się robimy to z automatu.

00:16:13

Natomiast problem pojawia się, gdy jest zupełnie nowa sytuacja. Albo właśnie musimy znaleźć.

00:16:22

Nowe rozwiązanie. Niestety schematy, które są bardzo przydatne w tradycyjnych zwyczajowych sytuacjach są przeszkodą kreatywnym myśleniu.

00:16:35

Co przeszkadza, ponieważ w procesach kreatywnych potrzebny jest nam dostęp do wiedzy jako całości. Dostęp do wiedzy, która jest swobodna i nim uwięziona.

00:16:47

Takie stanu zupełnie innym stanem fill niż ten nasz zwyczajowy, którym my funkcjonujemy, czyli automatyczny.

00:16:56

Jest to stan, który odpowiada.

00:16:59

Pełnię świadomości, a inaczej mówiąc, stan, który nazywany jest stanem uważności.

00:17:06

Stan ten również jest na tyle charakterystyczny, że sprzyja on myśleniu dywergencja innemu myśleniu, które jest w Il właśnie potrzebne.

00:17:18

Procesie kreatywnym. Co to znaczy myślenie dywergencji cyjne? Myślenie bywa agencyjne polega na tym, że nie dążymy do żadnego konkretnego rozwiązania. Po prostu tworzenie wiele, bardzo często różnych pomysłów, różnych rozwiązań.

00:17:38

Można powiedzieć, że się bawimy ll różnymi pomysłami, które się pojawiają bez konieczności kończenia, bez konieczności wskazywania, który jest słuszny.

00:17:50

To jest można powiedzieć kwintesencją myślenia kreatywnego procesu kreatywnego. Na tym etapie tworzymy, generujemy cała całą gamę różnego rodzaju pomysłów.

00:18:02

Przeciwieństwem myślenia dywergencja innego jest myślenie konwergencji cyjne. Ono również jest potrzebne. Ja fill polega na tym, że myśleniu konwergencji cyj nym.

00:18:15

Dobrze mów, bo znalezienia jednego rozwiązania, w związku z tym mając.

00:18:21

Ale te gamy wielu rozwiązań możemy kolejnym na kolejnym etapie.

00:18:28

Znaczy dawać myśląc już konwergencji cyj nie, czyli inaczej mówiąc analitycznie ll zdecydować, które rozwiązanie jest najlepsze, a które rozwiązanie jest możliwe do wdrożenia, a która jest abstrakcyjne i na chwilę obecną. Być może w przyszłości będzie to możliwe, a na chwilę obecną nie da się go wdrożyć.

00:18:51

Jak widać cały proces kreatywności ma kilka etapów. Nie, to nie polega na tym tylko i wyłącznie żeby generować cały mnóstwo pomysłów, ale również trzeba. Następnie je wdrożył, czyli z całą stworzyć cały plany.

00:19:09

I do tego jest nam potrzebne myślenie.

00:19:13

Konwergencję jne.

00:19:15

Pierwszy etap, natomiast.

00:19:18

Polega na tym, że zbieramy różnego INFO różnego rodzaju informacje.

00:19:23

Fill i na tym etapie potrzebujemy zarówno myślenia ty warga nic innego, jak i konwersacyjne go dlatego, że zbierają informacje.

00:19:32

Ważne jest, żeby zauważać jak największą gamę, jak największe jak największą ilość informacji, żeby nie nie odrzucać informacji, których które są nam obce, których nie znamy. Co się dzieje, kiedy.

00:19:47

Myślimy właśnie schematycznie myślą schematycznie z automatu, w ogóle nawet nie zauważamy informacji, które są nam obce. Dlatego też na etapie już samego zbierania informacji potrzebujemy też.

00:20:03

Bycia w procesie właśnie pełnej świadomości i myślenia dywergencja innego, żeby zebrać całą gamę różnego rodzaju informacji. Czasami by się wydawało kompletnie mówiąc kolokwialnie od czapy.

00:20:21

Dlaczego kreatywność sprawia nam tyle trudności, ponieważ Jestem przekonana, że nie tylko ja mam.

00:20:28

Miałam z tym trudność, jak i również państwo w momencie, kiedy trzeba.

00:20:34

Znaleźć rozwiązanie, kiedy potrzebujemy coś wymyśleć, to bardzo.

00:20:39

Można powiedzieć się w tym męczymy, ale jakoś.

00:20:46

Wynika to z tego, że właśnie funkcjonujemy w tym naszym automatycznym świecie, w tym naszym automatycznym trybie.

00:20:55

EE ciekawostką jest także ponad 40% naszych decyzji. Jest podejmowane nawykowo ll naszych reakcji jest podejmowana nawykowo. Wydaje nam się, że Wszystko robimy świadomie, ale wbrew pozorom tak nie jest. W związku z tym, by wyjście Boga zatrzymanie się ll w tym automacie, to już jest pierwsza trudność, jaka się pojawia w momencie, kiedy.

00:21:22

Potrzebujemy pomyśleć winny sposób w sposób kreatywny.

00:21:27

2 trudność, która również pojawia się, która jest związana z.

00:21:34

Procesem kreatywnym to jest to, że będąc starych schematach.

00:21:41

Mówiąc automatycznie czujemy się bezpiecznie, to jest coś, co znamy.

00:21:46

Nie potrzebujemy tutaj żadnych wyzwań. Spokojnie sobie żyjemy i w momencie, kiedy musimy wyjść poza nasze schematy, czyli wejść na zupełnie nową drogę, zupełnie nam nie zna dał. Pojawia się lęk.

00:22:02

Lęk, który blokuje nas, zatrzymuje nas przed tworzeniem nowych rozwiązań przed szukaniem nowych dróg nowych pomysłów. Wolimy zostać tam, gdzie jesteśmy, bo to jest bezpieczne, bo to jest znane. Dlatego też potrzebna jest odwaga, aby.

00:22:20

Tworzysz coś i wdrożyć to w życie. Potrzebna jest odwaga, której tak jak wcześniej opowiadałam o kodak, u której zabrakło, zabrakło firmie. Zabrakło libero w tej firmie odwagi, żeby zaryzykować. Potrzebne jest właśnie ryzyko ryzyko.

00:22:40

Teoretycznie znamy to powiedzenie, że bez ryzyka nie odniesiemy sukcesu.

00:22:45

Wydało się, co to jest? To banał, ale faktycznie tak jest.

00:22:52

Tak jak wcześniej powiedziałam, już stan ten stan umysłu, kiedy możemy.

00:22:59

Tworzyć, kiedy mamy umiejętność tworzenia nowych pomysłów nowych idei jest stanem uważności. Dokładnie odpowiada temu, w jakim, w jakim jesteśmy, kiedy takim nasz umysł jest, kiedy jesteśmy w pełni świadomi.

00:23:18

Bo to nam pozwala przełamywać nasze przyzwyczajenia myślowe. Pozwalam też obniżyć lęk ten lęk przed zmianą dodaje nam odwagi.

00:23:30

W takim stanie nasz umysł, oprócz tego, że jest świadomy chwili obecnej.

00:23:37

To ten mały, ważniejsze w tym wszystkim to jest, że jest świadomym obserwatorem. Mało tego, że świadomym obserwatorem to jeszcze ciekawskim obserwatorem.

00:23:47

To jest ta, co jest niezwykle istotne i potrzebne całej kreatywności, jak i również jest charakterystyką właśnie stanu ważne.

00:23:57

Obserwowanie, czyli nie wchodzenie, nie angażowanie się w myśli w emocje, w racocie automaty.

00:24:06

Obserwowanie wszystkiego z ciekawością, odkrywanie tego, co się pojawia w naszym świecie i wewnętrznym i zewnętrznym.

00:24:15

Ta cecha ta umiejętność odkrywania zauważania jest.

00:24:20

Kluczowa właśnie w procesie kreatywności.

00:24:26

Dzięki temu wychodzimy poza schematy poza automat, taki stan też.

00:24:32

Eee już wcześniej było mówione w innych materiałach innych nagraniach. Taki stan jest nazywany właśnie umysłem. Poczytal początku ją przejął dlatego, że obserwator jest ciekawski.

00:24:45

Dlatego, że widzi coś po raz pierwszy, mimo że teoretycznie nie po raz pierwszy, ale widzi krzesło, które nie jest krzesłem, tylko widzi różne aspekty tego krzesła odkrywa aspekty tego krzesła, jego kształty, jego strukturę, jak jakis wagę kolory patrzy zupełnie inny sposób, nie patrzy przez pryzmat schematu, nie nazywa tego.

00:25:12

Tylko widzi coś?

00:25:14

I przygląda się temu, jak to czemuś zupełnie nowemu.

00:25:21

Wiemy, że uważność możemy rozwijać przez praktykę. Wiemy też, że uważność należy praktykować systematycznie.

00:25:32

I wiemy również, że uważność jest nie tylko praktyką formalną, którą codziennie sobie ćwiczymy, ale jest również czymś, co nam towarzyszy na codzień llll.

00:25:43

Część, co można nazwać po wracaniem, pamiętaniem, przypominaniem sobie być.

00:25:50

Trzeba tu obecnym świadomym, bardzo konkretny, specyficzny sposób, czyli otwarty zaciekawione, jakbyśmy po raz pierwszy widzieli tę rzecz, mimo że jest to coś, co jest nam znajomy, patrzymy się na to jako coś zupełnie nowego. Bardzo ważna jest, żeby tego nie nazywać.

00:26:11

Ponieważ nazywając.

00:26:14

Cokolwiek nazywając szklanka butelka, od razu wkładamy to do naszego schematu i natychmiast my też wpadamy w ten schemat. Przestajemy widzieć.

00:26:27

Różnego rodzaju szczegóły i zaczynamy wchodzić znowu automat.

00:26:32

W związku z tym przerywamy nasze myślenie kreatywne. Nie jesteśmy w stanie wyjść poza to usztywniany się.

00:26:40

Dlatego tak ważna jest.

00:26:43

Umiejętność przyglądania się i obserwowania się doświadczania wręcz.

00:26:49

Rzeczywistości w inny sposób niż schematyczny mi analityczny bez nazywania po prostu doświadczania.

00:27:00

Nie jest to oczywiście proste tego, że jesteśmy przyzwyczajeni do funkcjonowania automatycznego.

00:27:09

Dlatego też.

00:27:12

Jedną z praktyką uważności jest praktyka.

00:27:16

Doświadczania zmysłami, ponieważ zmysły to jest.

00:27:22

Cześć, co mamy?

00:27:24

Zawsze ze sobą i dzięki zmysłom możemy doświadczać naszej rzeczywistości.

00:27:31

Natomiast my zapominamy, że posiadamy te wszystkie zmysły.

00:27:35

Bardzo często po prostu jesteśmy w naszym umyśle i w myślach i nie zauważamy tego, co jest wokół nas.

00:27:43

Dlatego też.

00:27:45

Proponuję w ramach eksperymentu, żebyśmy zrobili sobie fil tutaj razem wspólnie praktykę doświadczania praktykę.

00:27:57

Za pomocą zmysłów.

00:28:01

Przepraszam ja usiąść sobie teraz sposób.

00:28:06

Zrelaksowany taki, jaki państwu pasuje?

00:28:14

Mogę tej praktyki na początek zamknąć oczy.

00:28:21

Miewasz kilka głębszych oddechów.

00:28:26

Tak aby uspokoić trochę umysł?

00:28:30

Czując jak powietrze wpływa przez nos trza.

00:28:35

Usta przesuwa się w dół.

00:28:39

Aż do przepony.

00:28:43

I jak spowrotem wypływa.

00:28:48

Tech powietrze wpływa przyz usta lub nostro.

00:28:54

Przesuwa się w dół.

00:28:59

Jest powrotem, wypływa.

00:29:08

Następnie powoli przesuń swoją uwagę na ciało.

00:29:16

W jakiej pozycji teraz znajduje się twoje ciało?

00:29:22

Zauważając i badając ciekawością.

00:29:27

Wszelkie odczucia w ciele.

00:29:32

Może odczuwasz kontakt?

00:29:34

Z krzesłem.

00:29:38

Z podłożem.

00:29:43

Zauważasz jakieś swędzenie w ciele?

00:29:50

Chłód, ciepło.

00:29:54

Cokolwiek pojawia się po prostu zauważa i Obserwuj, jak ten ciekawski obserwator.

00:30:02

To też się dzieje w moim ciele w tym momencie.

00:30:12

Kiedy poczujesz, że już twój umysł, on troszkę się uspokoił.

00:30:19

Skieruj całą swoją uwagę na dźwięki, jakie do ciebie dochodzą.

00:30:28

No zewnątrz.

00:30:32

Te będące w pobliżu.

00:30:38

Nie nazywaj tych dźwięków, nie stara się ich interpretować, szukać co to wydaje takie dźwięki.

00:30:48

Odkrywaj raczej ich jakość.

00:30:51

Jakie one są?

00:30:54

Głośny, może cichy.

00:30:57

Ledwo dochodzący.

00:31:03

A może wolny?

00:31:06

Czy jest rytmiczny?

00:31:10

Czy może szarpany?

00:31:12

Może się zmienia cały czas.

00:31:17

Taki maten.

00:31:23

Ciepłą, zimną.

00:31:26

Po prostu doświadczaj tego dźwięku. Słuchaj co jak muzyki orkiestry.

00:31:37

Z ciekawością osoby, która pierwszy raz w życiu słyszę takie dźwięki.

00:31:44

Ich doświadcza.

00:31:47

Wręcz się nimi delektuje.

00:31:51

Odkrywa zupełnie nowe, nieznane dźwięki.

00:32:01

I rozszerza swoją uwagę, sięgając.

00:32:06

Słucham coraz dalej, tak żeby poczuć.

00:32:10

Słyszeć dźwięki, które są poza pokojem, w którym jesteś.

00:32:19

Gdzieś na ulicy?

00:32:24

Dalej dalej.

00:32:32

Słuchaj, świata wokół?

00:32:35

Jakie wydaje dźwięki?

00:32:40

Czy się jakoś przeplatają, zmieniają, urywają.

00:32:46

Nowe się pojawiają.

00:32:51

Potem znowu się kończą?

00:33:07

Woli oczy.

00:33:11

Patrzy na to, co w pierwszym momencie się pojawiło. Przed Tobą przyciągnęło twój wzrok.

00:33:21

Przyjrzyj się temu.

00:33:24

Tak samo jak dźwięk ą.

00:33:29

Przyglądałam się bardziej.

00:33:31

Jak odkrywca, przyglądając się temu, jak czemuś co jest.

00:33:36

Zupełnie nowe, nieznane, nie nazywaj tego.

00:33:42

Przyglądaj się, jaki to ma kształt?

00:33:52

Może jakieś kolory ma?

00:34:01

Jak go odczuwasz? Może pojawiają się wtedy jakieś emocja, jak się przyglądasz temu czemuś?

00:34:10

Nie nazywaj tego.

00:34:14

Przyjrzę się temu ssa każdej strony.

00:34:18

Dołu góry.

00:34:22

Czy to coś leży?

00:34:27

Około powierzchnię zajmuje.

00:34:36

Jeżeli możesz, to dotknij tego przedmiotu.

00:34:42

I zamknij oczy.

00:34:45

Możesz też wziąć do ręki inny przedmiot?

00:34:49

Mając zamknięte oczy, doświadczaj go tylko za pomocą dotyku.

00:34:57

Jakie to uczucie?

00:35:00

Co się pojawia?

00:35:06

Jaką ma temperaturę?

00:35:09

Ten przedmiot.

00:35:13

Jaką strukturę tylko odczuwasz w dłoniach?

00:35:21

Czułam, że go ścisnąć?

00:35:25

Z mięki twardy.

00:35:30

Jest regularny.

00:35:33

Kanciasty może okrągły.

00:35:38

Zobacz go w dłoni.

00:35:42

Cały czas.

00:35:44

Eksploruj, odkrywaj.

00:35:47

Nie nazywaj.

00:35:49

Nie analizuj.

00:35:52

Bądź odkrywcą.

00:36:02

I przez nią teraz swoją uwagę na.

00:36:08

Zapachy, jakie są wokół ciebie?

00:36:15

Czy jest tylko jeden?

00:36:19

Są różne.

00:36:21

Tak samo doświadczaj tylko tego, co do ciebie dociera, do twoich zmysłów.

00:36:31

To się zmieniają.

00:36:36

Może ledwo możesz coś odczuć?

00:36:40

Pamiętając, aby nie nazywać tego?

00:36:43

Co odkrywać jakości zapachu?

00:36:48

Słodkie, kwaśne.

00:37:01

Powoli powróć do oddechu?

00:37:09

Odczuwając jego rytm.

00:37:14

W twoim ciele.

00:37:19

Sprawdzając jak?

00:37:22

Twoje ciało się czuję w tym momencie, czy coś się zmieniło?

00:37:29

Do tego, jak było na początku.

00:37:36

I powoli otwórz oczy.

00:37:42

Jeżeli chcesz, możesz.

00:37:47

Siros ciągnąć.

00:37:50

Przypomnieć sobie, gdzie jesteś?

00:37:54

Jeżeli potrzebujesz?

00:37:57

To nazwi.

00:37:59

Jeżeli masz już dosyć?

00:38:02

Funkcjonowania przestrzeni nieznanej.

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały